על שבילים חדשים לטפס בהם

  אליה       מוסר השכל       Israel
"עברת דירה כבר שלוש פעמים החודש", אמרה ה-חברה (בהא הידיעה), וסיכמה את זה אשכרה בחמש מילים.
לפני שהתחלתי להתגלגל, כלומר, בגלגול הקודם שלי, התגוררתי באותה דירה שכורה ארבע שנים. לפחות שלוש מתוכן תכננתי לעבור משם, ולא מצאתי סיבה מספיק טובה. מעברי דירה שאינם למען מטרה כלשהיא מרגישים כמו מאמץ חסר טעם. כמו הגורל שנגזר על סיזיפוס, לגלגל סלע כבד למעלה ההר שוב ושוב, מבלי לסיים את המשימה לעולם.



גם החיים האלו עלולים להרגיש כמו מעבר דירה מתמשך, או לפחות תדיר יותר. התארגנות לתזוזה כרוכה בלקבע, לארוז, לארגן, לאטום, לוודא, לנעול ולסגור. לשכוח משהו תמיד כמובן. הגעה למשכן החדש, זמני ככל שיהיה, כוללת בדיוק את כל הפעולות ההפוכות. מישהו צריך להשיב את המצב לקדמותו- ואין מצב "להשאיר את זה לאחר כך"  כשמרחב המחייה קטן משמעותית.



כן, ההתעסקות אינה מועטה כלל. הסופר  ז'ורז' פרק מתאר את המאמץ שאני מדברת עליו בספרו 'חלל וכו': מבחר מרחבים', ועושה זאת בפשטות רבה ומדייקת. פרק ממחיש את ההתעסקות הסיזיפית שבמעבר דירה ברשימת מילים צפופה וחסרת סימני פיסוק, ובכך מצליח להעביר את תחושת הבהילות הנלוות למעברים.




ומצד שני, כל מעבר דירה שכזה הוא מרחב חקירה חדש. במרחב חדש אנו נהיים ערניים ומודעים יותר. חושינו מתחדדים בתגובה אל הסביבה החדשה, ואז מתקהים שוב כשאנו מסתגלים ומתרגלים. זה קצת כמו התאהבות סוערת שהולכת ומתמתנת. 



אז לפני שבועיים התמקמנו לפרק זמן לא מוגדר במקום שכבר מרגיש כמו בית.
כל מה שביקשתי היה די צנוע ואולי משום כך התגשם. מרחב שקט ופתוח, מסביב צומחים מינים שונים ועפים פרפרים וציפורים.
נחיתה רכה כמו לנחות על ענן בשמיים, ואני בכלל ציפיתי לסופת טורנדו. חששתי מכל מה שהחורף עלול להביא, כל אותן הנזילות, הצפות ושאר הבעיות שאולי הנחישות שלי לא תספיק כדי לפתור אותן. זה קורה בעיקר, כשאני חושבת וקוראת יותר מדי.



כזו אני, ניגשת לבעיות דרך השכל; מהרהרת, מתפלספת, צוללת וחוקרת. לפעמים שלא לצורך. הדרך הזו לא תמיד יעילה, בייחוד כשאורח החיים מושתת על עשייה יותר מאשר חשיבה. אז יש את השבילים המוכרים לצעוד בהם, ויש גם דרכים חדשות שאני לומדת ללכת בהם, ובהן השכל הולך לנוח והידיים נכנסות לפעולה. "מה הדרך הטובה לטפס על הר? רק טפס עליו ואל תהרהר בדבר." (המדע העליז, פרידריך ניטשה).
וזהו מוסר ההשכל שלי הפעם.



 
בלוג נודד

להיות נוכח

ארטמיס היא רכב שברולט גדול ושרירי המצויד במנוע מפלצתי, רכב רחב וכבד למדי והנהיגה בו מחייבת תשומת לב מלאה, נוכחות מרוכזת שלי בכל שלבי הנהיגה. שלא בדומה לרכבים החדשים המסייעים בתיקון שגיאות הנהג בזמן הנהיגה ארטמיס דורשת נוכחות מלאה ותכנון מוקדם של כל פניה וכל עצירה במהלך הנסיעה בכביש כמו גם בחירה מוקפדת של המקום בו אני רוצה לחנות למהלך הלילה או השעות הקרובות.
  אורי שפירא      Israel
בלוג נודד

להיות בחוויה

ראיתי שלג בחיי, ביקרתי באתרי שלג בחו"ל, השתדלתי לדלג בארץ לכל סופת שלגים טובה, בירושלים, במירון ברמת הגולן אפילו זכיתי להיות עד לשלג ההוא בחורף 92 בכרמל אבל מעולם לא חייתי בשלג. השבוע עליתי עם ארטמיס ומלמל לפני ירידת השלג לצפון רמת הגולן מתוך תחושה פנימית שאני רוצה לחיות בשלג למספר ימים.
  אורי שפירא      Israel
בלוג נודד

הצורך להיות בתנועה מתמדת

ארטמיס בדרכים. המהות של ארטמיס דורשת תנועה ותזוזה. לאחר מספר ימים במקום אחד ארטמיס מתחילה לסמן שהיגיע הזמן לזוז קצת, לבקר מקום אחר, לזכור שבחרתי בחיים בתנועה. התנועה הזו לכמה ימים למקום אחר, בטבע, בעיר אחרת, במפגש עם אנשים אחרים משרת את חוסר השקט הפנימי שלי אבל גם מזכיר לי להמשיך ולדייק את מה שאני נושא איתי במסע ולהקפיד לא לאגור ולאסוף יותר ממה שאפשר לזוז אתו ומשרת אותי גם בחפצים המלווים אותי וכמובן גם בהתחייבויות שלי כלפי וכלפי האנשים הסובבים אותי.
  אורי שפירא      Israel